Kurs asystent Rodziny

Cykl kształcenia

260h

 

 

Cel szkolenia:

Przygotowanie praktyczne i teoretyczne  uczestników szkolenia do pracy jako asystent rodziny.

Kto może zostać asystentem rodziny?
Osoby, które nie posiadają wykształcenia wyższego na kierunku pedagogika, psychologia, socjologia, nauki o rodzinie lub praca socjalna, aby zostać asystentem rodziny muszą:

posiadać wykształcenie wyższe na dowolnym kierunku uzupełnione szkoleniem z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną i udokumentowany co najmniej roczny staż pracy  z dziećmi lub rodziną lub studiami podyplomowymi obejmującymi zakres programowy szkolenia określony na podstawie ust. 3 i udokumentowany co najmniej roczny staż pracy z dziećmi lub rodziną
lub

wykształcenie średnie i szkolenie z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną, a także udokumentowany co najmniej 3-letni staż pracy z dziećmi lub rodziną
 

Do zadań asystenta rodziny należy m.in.:

  • opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi
  • podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin
  • prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci
  • dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny
  • współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się  w działaniach na rzecz dziecka i rodziny
     

PROGRAM SZKOLENIA:

 I.Zagadnienia prawne i ekonomiczne w pracy asystenta rodziny
1. Wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego, administracyjnego, karnego, cywilnego, zabezpieczenia społecznego oraz prawa pracy
2. Regulacje prawne w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
3. Elementy ekonomii i organizacji gospodarstwa domowego

II.Podstawy psychologii


1. Wybrane elementy pedagogiki, psychologii rozwojowej i wychowawczej, z uwzględnieniem problemów dotyczących rozwoju dziecka i wpływu sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka
2. Etyka pracy asystenta rodziny
3. Komunikacja interpersonalna
4. Analiza własnych możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zadań asystenta rodziny
5. Charakterystyka problemów rodziny
6. Problematyka mediacji w rodzinie
7. Organizowanie wspomagania rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania

 

III.Metodyka pracy z rodziną


1. Problemy wynikające z opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem
2. Zagadnienia dotyczące uprawnień w zakresie wsparcia osób niepełnosprawnych

 

IV.Praca asystenta z rodziną


1. Zadania i uprawnienia asystenta rodziny
2. Problematyka interwencji kryzysowej w rodzinie
3. Doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze oraz w wypełnianiu ról społecznych
4. Pomoc w funkcjonowaniu rodziny w środowisku lokalnym

 

V.Pielęgnacja dziecka z elementami edukacji zdrowotnej


1. Pielęgnacja niemowląt i dzieci
2. Edukacja zdrowotna

 

VI.Praktyka zawodowa

Szkoły i kierunki

Zapraszamy do wstępnych zapisów na ten kierunek - w rekrutacji decyduje kolejność zgłoszeń a rezerwacja miejsca online jest darmowa. Wysyłając zgłoszenie nic nie tracisz a możesz wiele zyskać !

Ilość miejsc ograniczona!