Kurs asystent Rodziny
Cykl kształcenia
260h
Cel szkolenia:
Przygotowanie praktyczne i teoretyczne uczestników szkolenia do pracy jako asystent rodziny.
Kto może zostać asystentem rodziny?
Osoby, które nie posiadają wykształcenia wyższego na kierunku pedagogika, psychologia, socjologia, nauki o rodzinie lub praca socjalna, aby zostać asystentem rodziny muszą:
posiadać wykształcenie wyższe na dowolnym kierunku uzupełnione szkoleniem z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną i udokumentowany co najmniej roczny staż pracy z dziećmi lub rodziną lub studiami podyplomowymi obejmującymi zakres programowy szkolenia określony na podstawie ust. 3 i udokumentowany co najmniej roczny staż pracy z dziećmi lub rodziną
lub
wykształcenie średnie i szkolenie z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną, a także udokumentowany co najmniej 3-letni staż pracy z dziećmi lub rodziną
Do zadań asystenta rodziny należy m.in.:
- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny
PROGRAM SZKOLENIA:
I.Zagadnienia prawne i ekonomiczne w pracy asystenta rodziny
1. Wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego, administracyjnego, karnego, cywilnego, zabezpieczenia społecznego oraz prawa pracy
2. Regulacje prawne w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
3. Elementy ekonomii i organizacji gospodarstwa domowego
II.Podstawy psychologii
1. Wybrane elementy pedagogiki, psychologii rozwojowej i wychowawczej, z uwzględnieniem problemów dotyczących rozwoju dziecka i wpływu sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka
2. Etyka pracy asystenta rodziny
3. Komunikacja interpersonalna
4. Analiza własnych możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zadań asystenta rodziny
5. Charakterystyka problemów rodziny
6. Problematyka mediacji w rodzinie
7. Organizowanie wspomagania rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania
III.Metodyka pracy z rodziną
1. Problemy wynikające z opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem
2. Zagadnienia dotyczące uprawnień w zakresie wsparcia osób niepełnosprawnych
IV.Praca asystenta z rodziną
1. Zadania i uprawnienia asystenta rodziny
2. Problematyka interwencji kryzysowej w rodzinie
3. Doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze oraz w wypełnianiu ról społecznych
4. Pomoc w funkcjonowaniu rodziny w środowisku lokalnym
V.Pielęgnacja dziecka z elementami edukacji zdrowotnej
1. Pielęgnacja niemowląt i dzieci
2. Edukacja zdrowotna
VI.Praktyka zawodowa
Szkoły i kierunki
Zapraszamy do wstępnych zapisów na ten kierunek - w rekrutacji decyduje kolejność zgłoszeń a rezerwacja miejsca online jest darmowa. Wysyłając zgłoszenie nic nie tracisz a możesz wiele zyskać !
Ilość miejsc ograniczona!